تاثیر تغذیه بر چشم کودکان

تاريخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۲ | بازديد: 583

تغذیه عامل بسیار مهمی در دید کودکان است. یک صبحانه مناسب و کامل برای شروع یک روز تحصیلی بسیار مناسب است. اگر کودکی بدون صبحانه به مدرسه برود، انرژی کافی برای حضور درکلاس ندارد. در ژل رویال به تعداد زیاد و به مقدار کمتر در موم زنبور عسل، ماده‌ای به نام کلسیم پانتنوتنات وجود دارد که جلوی خستگی عضلات چشمی را می‌گیرد و پدیده تطابق دور و نزدیک چشم به خوبی انجام می‌شود. خیلی‌ها به چشم پزشک مراجعه کرده و می‌گویند وقتی چشم را از روی کتاب به سوی تخته سیاه برمی گردانند، لحظاتی طول می‌کشد تا دید دور تکمیل شود که این مسئله دلیل کند عمل کردن تطابق نزدیک به دور است که علاوه بر ورزش‌های چشمی خاص مصرف این ماده نیز بسیار موثر است. این ماده به صورت مکمل نیز ساخته شده ولی به‌طور طبیعی می‌توان از مخلوط عسل و موم برای صبحانه استفاده کرد. بهترین معجون چشمی یا نوشابه سحرآمیز چشمی، مخلوط انبه با آب هویج است که به راحتی می‌توان در منزل برای کودکان تهیه کرد. در فصل پاییز از مصرف خرمالو، گلابی جنگلی و زالزالک نباید غافل شد که برای چشم مفید است. هرگونه میوه نارنجی رنگ دیگر نیز مفید است. جگر سیاه نیز منبع بسیار ویژه‌ای از مواد خاص و کمیاب و مغذی است. قدیمی‌ها جگر سفید(یا همان ریه) را برای چشم مفید می‌دانستند، در حالی که ریه فقط عضو تنفسی بوده و شامل کیسه‌های هوایی و عروق است و ارزشی برای چشم ندارد.

مصرف تخم‌مرغ نیز به دلیل داشتن لوتئین برای سلامت چشم کودکان بسیار مفید است. بهترین طرز تهیه آن به صورت آب‌پز است نه نیمرو. غذاهای دریایی شامل میگو و ماهی نیز به خاطر داشتن پروتئین‌های منحصر به فرد و مواد معدنی به‌خصوص روی و چربی، امگا۳ و ویتامین Aو E بسیار مفید است. از بین حبوبات نیز دال عدس نارنجی رنگ که در بین خانواده‌های ایرانی کم‌مصرف می‌شود و بیشتر در هندوستان به صورت خورش‌های مختلف و سوپ استفاده می‌گردد برای چشم‌ها مفید است. در تغذیه کودکان هرگز اسفناج را نباید از یاد برد چون برای چشم تاثیرات منحصر به فردی دارد. می‌توانیم اسفناج را پس از پختن با دقت به این مسئله که رنگ سبز آن خیلی تیره نشود، با کمی کره آب کرده مزه‌دار کرده و با تکه‌های هویج پخته به اشکال مختلف به صورت جالب توجه برای کودکان درآورده تا تمایل به مصرف آن را در بچه‌ها ایجاد کنیم.

خوردن فست‌فود، چیپس، شکلات، سوسیس، کالباس، ادویه‌جات. غذاهای پرچرب و شیرینی و آجیل زیاد باعث افزایش شوره ‌اطراف پلک می‌شود. برعکس میوه‌جات‌ حاوی ویتامینCو میوه‌جاتی که پاک‌کننده خون و کبد از مواد مضرند، مثل آلبالو، انار، شاتوت و هندوانه باعث کاهش این ناراحتی می‌گردند لذا بعد از تعطیلات عید و ماه رمضان به علت تغییرات الگوی تغذیه افراد عارضه شوره پلکی بیشتر شده که باید نسبت به رفع آن کوشید.

برگرفته از روزنامه نسل فردا

مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم